Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most pieszo-rowerowy na Pragę ma już miesiąc. To jedno z ulubionych miejsc mieszkańców Warszawy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Przeprawa cieszy się ogromną popularnością
Przeprawa cieszy się ogromną popularnością Krzysztof Jedynak
Most pieszo-rowerowy na Pragę obchodzi swój pierwszy, maleńki jubileusz. 28 kwietnia 2024 roku minął bowiem równy miesiąc od otwarcia przeprawy. Od tamtego czasu, przeszły nią setki tysiące mieszkańców stolicy. Nie ma więc najmniejszych wątpliwości, że w ostatnich tygodniach jest to jedna z najpopularniejszych atrakcji w Warszawie. Dowodzą temu najnowsze fotografie, które po raz kolejny przedstawiają tłumy spacerowiczów i rowerzystów, korzystających z obiektu.

Spis treści

Miesiąc od otwarcia mostu pieszo-rowerowego

W czwartek 28 marca, o godzinie 18:00, nastąpiło oficjalne otwarcie mostu pieszo-rowerowego na Pragę. W wydarzeniu wziął udział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, który po krótkim przemówieniu, zaprosił mieszkańców stolicy na wspólny spacer nową przeprawa.

Inauguracja kładki łączącej oba brzegi Wisły - na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze, cieszyła się sporym zainteresowaniem ze strony warszawiaków. Po miesiącu od otwarcia, na przeprawie wciąż można zaobserwować tłumy. Nie ulega wątpliwości, że obecnie jest to jedna z najpopularniejszych atrakcji w mieście.

W poniższej galerii przedstawiamy zdjęcia wykonane na moście w niedzielę 28 kwietnia. Jak widać, z obiektu chętnie korzystają zarówno piesi, jak i rowerzyści.

Przeprawa cieszy się ogromną popularnością

Most pieszo-rowerowy na Pragę ma już miesiąc. To jedno z ulu...

Tłumy spacerowiczów i rowerzystów

Zwróciliśmy się z pytaniem do Zarządu Dróg Miejskich o najnowsze dane dotyczące liczby osób, które skorzystały z przeprawy. Jak dowiadujemy się od ZDM jest to ponad 600 tysięcy osób. - Według naszych pomiarów pierwszy miesiąc funkcjonowania mostu to około 610 tys. odwiedzających - mówi Jakub Dybalski, rzecznik prasowy miejskiej spółki Żadna budowla oddana do użytku w ostatnich latach w Warszawie nie wzbudziła takich emocji - przekazali w komunikacie przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.

Pierwszy tego typu most w Warszawie

Przypomnijmy, że przeprawa jest pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja liczy 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex.

To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. To będzie jedna z wizytówek stolicy - zapowiadał przed rozpoczęciem budowy obiektu Rafał Trzaskowski.

Most jest o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty. Na moście nie ma podziału na strefę pieszą i rowerową.

Inwestycja za ponad 150 milionów złotych

Dzień po otwarciu obiektu, Zarząd Dróg Miejski przekazał informacje dotyczące całkowitego kosztu inwestycji.

Trzy lata temu podpisaliśmy umowę na kwotę 121 mln złotych brutto. Ostatecznie Budimex za zbudowany most zarobi 144 mln zł brutto. Niewielką, w skali całego kontraktu, część tej różnicy stanowią też różnego rodzaju prace dodatkowe, to kwestia kilku milionów złotych - przekazali drogowcy.

Doliczając koszty przygotowanego wcześniej projektu, a także umowy na nadzór nad pracami, cała inwestycja wyniosła 154 miliony złotych.

Z mostu na ul. Karową po zebrze. Znamy wykonawcę przejścia dla pieszych

Most od momentu otwarcia jest oblegany zarówno przez mieszkańców stolicy, jak i turystów. Niestety, drogowcom nie udało się na czas zrealizować dogodnego dojścia do przeprawy od lewej strony Wisły. Przypomnijmy, że Zarząd Dróg Miejskich na początku marca ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej. W planach jest również budowa drogi rowerowej.

Przejście powstanie przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją. Będzie dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. Jednocześnie powstanie "w cieniu” świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień. Kierowcy z Powiśla będą mogli skręcać z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza.

Przejście i przejazd rowerowy przez ulicę Karową oraz odcinek drogi rowerowej wzdłuż Wisłostrady chciały wykonać cztery firmy. Po przeanalizowaniu propozycji, drogowcy wybrali Wod-Kan Bruk, której oferta opiewa na niecałe 5 mln zł. Wykonawca będzie miał 100 dni na zrobienie przejścia. Czas ten liczy się od momentu podpisania umowy.

Gros robót to znaczna rozbudowa sygnalizacji świetlnej u zbiegu z Wisłostradą. Do tego dochodzą niezbędne prace związane z przebudową chodnika oraz budową infrastruktury rowerowej po obu stronach ulicy - poinformował w połowie kwietnia ZDM.

Metamorfoza ulicy Karowej

Przejście dla pieszych przez Wisłostradę to nie wszystko. Na początku kwietnia, prezydent stolicy Rafał Trzaskowski podzielił się za pośrednictwem platformy "X", wizualizacjami poglądowymi zmian na terenie ulicy Karowej. Okazuje się bowiem, że przejdzie ona w niedalekiej przyszłości ogromną metamorfozę.

W rozmowie z naszym portalem, zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski zdradził, że jeśli chodzi o zmiany na ulicy Karowej, planowany jest konkurs architektoniczny.

To jest zbyt reprezentacyjna przestrzeń - samej ulicy Karowej, ale też zejścia - żeby poddawać ją tylko i wyłącznie zwykłemu procesowi projektowemu. (...) Niedługo zostanie ogłoszony konkurs architektoniczny. Tylko musimy zakończyć jeszcze rozmowy, zebrać opinie, chociażby sąsiada tego terenu [Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Szpital Kliniczny im. ks. Anny Mazowieckiej - przyp. red.] po to, by nie budować wokół tego projektu zbyt dużego napięcia - powiedział Olszewski.

Wiceprezydent podkreślił, że urzędnicy są "spokojni, bo są w stanie w samym konkursie znaleźć dobre rozwiązania".

Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule.

Przebudowa ulicy Okrzei

Kilka tygodni temu, Zarząd Dróg Miejskich podzielił się także informacjami dotyczącymi planowanej przebudowy ulicy Okrzei. Aktualnie trwają prace projektowe, za które odpowiada firma Meritum Projekt.

Prace są już zaawansowane. Gotowej dokumentacji spodziewamy się na przełomie lata i jesieni. Następnie możliwie szybko chcemy ogłosić przetarg na właściwą przebudowę. Nie możemy się już doczekać wbicia pierwszej łopaty. Ulica Okrzei zyska szpalery drzew i drogę rowerowa oraz chodniki wykonane z wysokiej jakości materiałów i wzbogacone o małą architekturę - przekazał stołeczny ZDM.

Jak podkreśla stołeczny ZDM, nowy most jest impulsem do dalszej rewitalizacji Pragi. W pierwszym etapie inwestycja dotyczy odcinka od nowego mostu otwiera się w nowej karcie do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską. U zbiegu z ulicą Jagiellońską wstępnie planowany jest nowy plac miejski. Prace koncepcyjne na ten temat koordynuje miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego. Na razie nie znamy jednak szczegółów.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto