Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Krajowe ramy kwalifikacji - zmiana dla edukacji i rynku pracy. Co było na konferencji...

informacja prasowa
12 listopada 2012 roku w Szczecinie odbyła się konferencja „Krajowe ramy kwalifikacji – zmiana dla edukacji i rynku pracy”. O edukacji opartej na efektach uczenia się, przejrzystych zasadach przyznawania dyplomów i certyfikatów, lepszym dostosowaniu kompetencji pracowników do potrzeb rynku pracy dyskutowali przedstawiciele zachodniopomorskich urzędów pracy, ochotniczych hufców pracy, uczelni wyższych, instytucji edukacyjnych oraz specjaliści ds. szkoleń i rynku pracy. Spotkanie zorganizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Co to jest i jak powstaje Polska Rama Kwalifikacji? Co wdrożenie krajowych ram kwalifikacji oznacza dla polskiego rynku pracy? Co pracownicy i pracodawcy zyskają dzięki ramie? Czy ramy kwalifikacji w szkolnictwie wyższym lepiej przygotują absolwentów do konkurowania na współczesnym rynku pracy?

Podczas konferencji Beata Balińska, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawiła założenia spójnego systemu potwierdzania kompetencji i opisywania kwalifikacji, które zdobywane są na rozmaitych poziomach wykształcenia. Dobre praktyki dbania o jakość kwalifikacji branżowych przedstawiła Jolanta Kosakowska, przedstawiciel Związku Rzemiosła Polskiego oraz Mieszko Wdowiak z Bydgoskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego.

– Polska Rama Kwalifikacji będzie istotnym narzędziem zmian w podejściu do uczenia się i inwestowania w kapitał ludzki w Polsce – stwierdziła Beata Balińska, ekspert projektu KRK – Dziś nie zawsze wiadomo, jakie kompetencje kryją się za dyplomem czy certyfikatem, dlatego np. pracodawcy trudno ocenić, czy kandydat na pracownika będzie dobrym nabytkiem dla firmy. Polska Rama Kwalifikacji pozwoli na uporządkowanie efektów uczenia się, co jednym ułatwi szukanie pracy, a drugim znalezienie osób, które umożliwią rozwój firmy oraz wzmocnią jej konkurencyjność.

Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji są częścią procesu, jaki obejmuje całą Unię Europejską. PRK zostanie odniesiona do Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK), która powstała po to, by ułatwić swobodne poruszanie się na europejskim rynku pracy oraz by lepiej dostosować kwalifikacje do oczekiwań pracodawców. – Widząc w tym oczywistą korzyść, wszystkie kraje Unii Europejskiej dobrowolnie przygotowują swoje ramy i raporty referencyjne, które opisują, jak ich rama krajowa ma się do europejskiej – to konieczne, by system kwalifikacji w Europie był spójny i porównywalny - tłumaczyła ekspertka projektu KRK.

Jolanta Kosakowska, przedstawiciel Związku Rzemiosła Polskiego opowiedziała o procesie walidacji na przykładzie kwalifikacji czeladnika i mistrza w rzemiośle. - Istnieje kilka ścieżek dojścia do egzaminu czeladniczego lub mistrzowskiego uwzględniających wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i okres wykonywania zawodu, w którym ma być zdawany egzamin.

Egzamin czeladniczy i mistrzowski to proces, mający na celu ocenę poziomu opanowania wiadomości, umiejętności i kompetencji związanych z wykonywaniem danego zawodu i zebranych we właściwe zestawy efektów uczenia się – wyjaśniała Jolanta Kosakowska. Egzaminy przeprowadzają komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych w zawodach, odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła. System egzaminów czeladniczych i mistrzowskich wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie oraz zawarte w Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady Europy - Europejskie Ramy Kwalifikacji (EQF) i Europejski system transferu punktów w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET).

Przykład dobrych praktyk dbania o jakość kwalifikacji zawodowych zaprezentował Mieszko Wdowiak
z Bydgoskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego, które razem z zagranicznymi partnerami realizowało projekt TRANS-VAE. Działaniami objęte zostały zawody z obszaru pomocy społecznej: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekunka domowa (w domu i instytucji), opiekunka dziecięca, opiekunka środowiskowa, opiekunka w domu pomocy społecznej. Głównym celem projektu było zwiększenie zatrudnienia wśród beneficjentów.

- Trzy lata temu, kiedy zaczynaliśmy projekt, zawody te nie były dobrze zdefiniowane i zrejestrowane. Osoby je wykonujące pracowały praktycznie rzecz biorąc „na czarno”, nie mogły otrzymać umowy o pracę czy referencji – tłumaczył Mieszko Wdowiak. Głównym założeniem projektu było umożliwienie tym osobom formalnego potwierdzenia swoich umiejętności. – Myśląc o procesie walidacji, musimy sobie zdać sprawę z tego, że umiejętności zdobywamy również poprzez doświadczenie. To nie są tylko szkoły i kursy. To jest także codzienna praca, książki, internet, telewizja, rozmowy ze znajomymi. Musi więc istnieć sposób na ocenę i potwierdzenie zdobytych w ten sposób kompetencji.

Konferencje regionalne pod wspólnym tytułem „Krajowe ramy kwalifikacji – zmiana dla edukacji i rynku pracy” odbędą się we wszystkich miastach wojewódzkich. Najbliższe już listopadzie i grudniu w Katowicach i Białymstoku.

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) jest placówką badawczą prowadzącą interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce. Instytut uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze.

W ramach projektu „Kwalifikacje po europejsku” IBE prowadzi serię badań, których wyniki mają dostarczyć wiedzy niezbędnej do zaprojektowania spójnego systemu kwalifikacji w Polsce, odpowiadającego na potrzeby osób uczących się, pracodawców oraz instytucji kształcących
i szkolących.

Więcej informacji na: www.ibe.edu.pl, www.kwalifikacje.edu.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto